יתרונות והחסרונות בעוסק פטור

מי נחשב עוסק פטור ? ממה בדיוק הוא פטור? והאם עדיף להיות עוסק פטור או מורשה?

לפני שנתחיל לצלול חשוב שנבין קודם כל את המושגים, כשאדם מעוניין לפתוח עסק עומדת בפניו כמה אפשרויות: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ, במאמר זה נעסוק בעוסק פטור, ביתרונות והחסרונות בלהיות עוסק פטור.

עוסק פטור

עוסק פטור הוא יחיד אשר מבקש לפתוח עסק, ומחזור הכנסותיו השנתי נמוך מהסכום הקבוע בחוק – כ-98,000 ₪ (חשוב לציין שהסכום משתנה משנה לשנה). במידה והוא עמוד במגבלה הזאת, הרי שקיים פטור מהגשת דוחות ותשלום למע"מ, אך במידה והוא עבר את המגבלה עליו לדווח על כך למע"מ ולהירשם כעוסק מורשה, ולשלם את החודשים בהם היה פטור ממע"מ.

מהם היתרונות לעוסק פטור?

עוסק פטור נהנה מהקלות גדולות, שכן הוא נדרש לדווח למע"מ פעם בשנה בלבד, לאחר הדיווח במע"מ בודקים האם הוא עבר את המגבלה השנתית או לא, במידה והוא עבר הוא יצטרך לשלם מע"מ ומהשנה החדשה הוא יהפוך באופן אוטומטי לעוסק מורשה, לעומת זאת עוסק מורשה חייב לדווח אחת לחודש - חודשיים למע"מ.

הקלה נוספת ומשמעותית הינה פטור מתשלום מע"מ, עוסק פטור אינו נדרש לשלם מע"מ, דבר שמאפשר לעוסק הפטור לתת הצעות מחיר נמוכות יותר, ומקל על ההתנהלות עם הכסף. בנוסף הוצאות על הנהלת חשבונות לעוסק פטור הרבה יותר נמוכות כיוון שהעבודה עליו הרבה יותר פשוטה.

מהם החסרונות של עוסק פטור?

בראש ובראשונה לעוסק פטור יש תדמית של עסק קטן, חובבני ולא מנוסה, לקוחות גדולים עשויים להימנע מהתקשרות איתו שכן הם פחות לקוחים עסקים כאלה ברצינות ובנוסף אין באפשרותם להתקזז על מע"מ, לכן יעדיפו להימנע מכך.

חסרון נוסף של עוסק פטור הוא שלא ניתן לקזז את תשלומי המע"מ שהיו לעסק, ניתן להוסיף את הוצאות המע"מ להוצאות העסק כך לצורך חישוב רווח למס הכנסה.

איזה פטור מוענק לעוסק פטור? ומה הוא כן נדרש ע"פ החוק?

עוסק פטור הינו פטור מתשלום מע"מ, הוא אינו יכול להוסיף תשלום מע"מ על השירותים שהוא מספק, ואינו יכול להתקזז על המע"מ ששילם דרך העסק. עוסק פטור אינו פטור מתשלום ודיווח על מס הכנסה וביטוח לאומי, ובנוסף עליו לדווח למע"מ פעם בשנה, הדרישה מעוסק פטור היא להוציא קבלות ללקוחות ולא חשבוניות.

ישנם מספר מקרים שאין אפשרות להירשם כעוסק פטור והם העוסקים במקצועות החופשיים הקבועים בחוק:  רופאים, עורכי דין, אדריכלים, רואי חשבון, מהנדסים ועוד, לא יוכלו להירשם כ”עוסק פטור” אלא כ”עוסק מורשה”.

 

לסיכום,

אם יש לכם עסק ואתם מעוניינים להיות עוסק פטור וליהנות מהזכויות של עסק מסוג זה - הדבר הנכון ביותר יהיה לפנות לרואה חשבון שמכיר את רזי החוק ויידע לכוון אתכם.

לפגישת ייעוץ חינם מלאו פרטים
או התקשרו 04-6723320

Call Now Button